Posted on

WILMINGTON, Del. — A $1.6 billion defamation lawsuit against Fox News by Dominion Voting Systems over the network’s coverage of the 2020 presidential election is an assault on the First Amendment, attorneys for the cable news giant argued in a counterclaim unsealed Thursday.

Denver-based Dominion, which sells electronic voting hardware and software, is suing both Fox News and parent company Fox Corporation. Dominion said that some Fox News employees deliberately amplified false claims by allies of former President Donald Trump that Dominion had changed votes in the 2020 election, and that Fox provided a platform for guests to make false and defamatory statements.

In an amended counterclaim, attorneys for Fox argue that Dominion has advanced “novel defamation theories” and is seeking a “staggering” damage figure aimed at generating headlines, chilling protected speech and enriching Dominion’s private equity owner, Staple Street Capital Partners, and its investors.

“Dominion brought this lawsuit to punish FNN for reporting on one of the biggest stories of the day-allegations by the sitting President of the United States and his surrogates that the 2020 election was affected by fraud,” the counterclaim states. “The very fact of those allegations was newsworthy.”

Fox attorneys argue that when voting-technology companies denied the allegations being made by Trump and his surrogates, Fox News aired those denials, while some Fox News hosts offered protected opinion commentary about Trump’s allegations.

Fox’s counterclaim is based on New York’s “anti-SLAAP” law. Such laws are aimed at protecting people trying to exercise their First Amendment rights from being intimidated by “strategic lawsuits against public participation,” or SLAPPs.

“According to Dominion, FNN had a duty not to truthfully report the President’s allegations but to suppress them or denounce them as false,” Fox attorneys wrote. “Dominion is fundamentally mistaken. Freedom of speech and freedom of the press would be illusory if the prevailing side in a public controversy could sue the press for giving a forum to the losing side.”

Fox attorneys say Dominion’s own public relations consultant, Michael Steele of Hamilton Place Strategies, described Trump’s allegation about the election as “the biggest topic in the country at that time.” They also argue that threatening the company with a $1.6 billion judgment will cause other media outlets to think twice about what they report.

“Dominion could not possibly suffer damages in that amount, let alone suffer such damages because of a single press outlet’s coverage of a story that was reported by media throughout the world,” Fox attorneys wrote. Documents produced in the lawsuit show that Dominion has not suffered any economic harm and do not indicate that it lost any customers as the result of Fox’s election coverage.

According to Fox, Dominion’s claim of $1.6 billion in enterprise value is 42 times what Staple Street paid in 2018 to acquire 76% of the company. State Street, meanwhile, has estimated the value of its investment in Dominion to be about $80 million.

The counterclaim also notes that Dominion CEO John Poulos told Staple Street partner and co-founder in December 2020, amid media coverage of Trump’s allegations about the election, that “no customer cares about the media. It’s just more words from their perspective.”

Superior Court Judge Eric Davis is scheduled to preside over a trial beginning in mid-April, but attorneys for both sides have asked him to grant summary judgment in their favor, which would remove the need for a jury trial that could stretch over five weeks. Public versions of the sealed summary judgments were to be filed later Thursday.

Meanwhile, Davis ruled last month that, for the purposes of the defamation claims, he will consider Dominion to be a public figure. That means Dominion must prove by a preponderance of the evidence that the Fox defendants acted with actual malice or reckless disregard for the truth.

In a 2021 ruling denying a motion by Fox News to dismiss the lawsuit, Davis wrote that Dominion’s complaint “supports the reasonable inference that Fox either (i) knew its statements about Dominion’s role in election fraud were false or (ii) had a high degree of awareness that the statements were false.”

Copyright © 2023 The Washington Times, LLC.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *